Jak napisać biznesplan?

Biznesplan jest niczym innym, jak dokumentem porządkującym twoje zamiary w związku z założeniem firmy, w którym zawarta jest koncepcja rozwoju firmy wybiegająca w przyszłość. Dobrze skonstruowany biznesplan odnosi się do krótko i długoterminowych celów danego przedsiębiorstwa.

Musi się w nim znajdować szczegółowy opis produktów, usług, którymi chcesz zaskoczyć klienta. Ważna jest także poprawnie skonstruowana analiza możliwości rynkowych oraz środków finansowych przeznaczonych na rozkręcenie przedsięwzięcia. Tworzy się go zazwyczaj w początkowej fazie planowania ruchów, ale również, wtedy gdy chcemy rozszerzyć nieco profil prosperującej już działalności.

Poprawnie zbudowany biznesplan musi zawierać odpowiedzi na 4 pytania: Kto zamierz otworzyć firmę? Co jest produktem, wartością, usługą, którą oferuje przedsięwzięcie? Jak przebiegać będzie realizacja planu oraz ile kosztować będzie wykonanie pomysłu?

Należy zacząć od streszczenia przedsięwzięcia, stanowiącego wizytówkę, coś na kształt lidu w artykule. Ma ono, wprowadzić inwestora w świat naszej działalności, a także zachęcić do współpracy.

Biznesplan musi zawierać charakterystykę przedsiębiorstwa, która kryje w sobie wszystkie podstawowe dane o firmie, czyli: życiorys zawodowy twórcy, pełną nazwę firmy, lokalizację, a także obszar zasięgu sprzedażowego, czy usługowego, numer kontaktowy i adres do korespondencji, formę organizacyjno-prawną świadczącą o legalności podejmowanych przez nas działań, a także przedmiot, towar, produkt czy usługę, którą chcemy zaoferować klientom.

Należy tu także wspomnieć o misji, jaką spełniać ma firmą, celach, które sobie założyliśmy, wizji rozwoju i tego, jak ma wyglądać nasza działalność w przyszłości oraz motywów, które popchnęły nas do wdrożenia swoich pomysłów w życie.

Bardzo istotnym punktem całego biznesplanu jest część opisowa tycząca się produktu lub usługi, jaką oferujemy klientom musi zawierać: rodzaj, do jakiego należy oferowana rzecz, nazwę, pod którą chcemy to wprowadzić na rynek, rozmiar, kolor, czy inne wartości fizyczne charakterystyczne dla towaru, ceny produktu, a także kosztów wytworzenia, które ponieść będziesz musiał.

Bardzo istotną częścią tego dokumentu jest ukazanie zalet oraz wad produktu, czy usługi. W opisie naszej oferty znaleźć muszą się również dane dotyczące tego dla kogo przeznaczony jest nas produkt oraz kto jest grupą docelową, a także, w jaki sposób klient skorzysta na zakupie. Bardzo jest ważne umieszczenie tam cech wyróżniających twój produkt spośród innych.

W następnych punktach trzeba opisać sposób zarządzania, kwalifikacje pracowników, strukturę organizacyjną i komunikacyjną w twoim przedsiębiorstwie.

W biznesplanie nie powinno zabraknąć informacji o rynku i konkurencji na niej obecnej oraz o tym, jak masz zamiar zadbać o marketingową stronę przedsięwzięcia. Ostatnimi pozycjami w biznesplanie jest rozplanowanie finansów oraz harmonogram działań.

Wiedza o tym, jak napisać biznesplan, jest niezbędna dla każdego przedsiębiorcy. Stworzenie odpowiedniego dokumentu tego typu pozwoli ci uporządkować informacje, które kotłują się w twojej głowie. Kiedy spiszesz swoje pomysły na kartce, będziesz mógł spojrzeć na nie chłodnym okiem i z innej perspektywy.

Dzięki niemu zdobędziesz też informacje, potrzebne ci do podejmowania właściwych kroków biznesowych. Biznesplan w formie papierowego dokumentu jest niezbędny do uzyskania dotacji oraz dofinansowań, ale oprócz tego bardzo pomaga w zarządzaniu firmą, zwłaszcza raczkującą. Należy pamiętać, iż brak planu jest prostą drogą do sromotnej porażki biznesowej.