Co to dyskryminacja cenowa?

Negatywnym terminem odbieranym przez większość konsumentów jest dyskryminacja cenowa, co to takiego i do czego doprowadza? Czy zjawisko dyskryminacji cenowej jest często stosowane przez przedsiębiorców i jak wpływa na potencjalnego klienta?

Termin “dyskryminacja cenowa” powstał na początku XX wieku. Jej autorem jest brytyjski ekonomista Arthur Pigou. Dyskryminacja cenowa, inaczej zróżnicowanie cen dzielimy na dyskryminacje pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia.

Dyskryminacja pierwszego stopnia możemy zaobserwować od tego, w jakim stopniu wycenia ten produkt dany konsument.
Zjawisko to zazwyczaj obserwujemy w handlu opartym na negocjacji (targowaniu cen). Klient oferuję cenę niższą, niż podaje sprzedawca. Czy handlowiec zniży cenę produktu, uzależnione jest od początkowej oferty danej przez kupującego, oraz jego uporze. W tym przypadku cena produktu będzie różniła się dla poszczególnych kupujących, przykładowo cena jednego kilograma jabłek na targu kosztuje 2 zł, uparty klient wynegocjuje cenę 1, 50 za kg, kolejny kupujący kupi ten sam owoc za cenę 2 złotych, gdyż nie będzie próbował wynegocjować upustu.

Dyskryminacja cenowa drugiego stopnia to inaczej dyskryminacja ilościowa- im większą ilość towaru zakupimy, tym cena jednostkowa ulega zmniejszeniu. Tak właśnie działa rynek handlu hurtowego.

Trzeci stopień dyskryminacji cenowej obejmuje zróżnicowanie cen w zależności od przynależności do danej grupy.
Przykładowo dzieci z ważną legitymacją szkolną, emeryci czy renciści mogą nabyć w niższej cenie np. bilet autobusowy niż osoby nieposiadające uprawnień do zniżki.

Współczesna ekonomia zdefiniowała jeszcze inne rodzaje dyskryminacji cenowej: dyskryminacja cenowa doskonała (oferowanie produktu po najwyższej cenie, lecz kupujący jest w stanie za niego tyle zapłacić), segmentacja cenowa bezpośrednia (sprzedający dzieli rynek na segmenty i uzależnia cenę swego produktu od takich kryteriów jak wiek, miejsce zamieszkania czy pochodzenie klienta) oraz segmentacja cenowa pośrednia (sprzedający uzależnia cenę od cechy produktu np. rozmiar, która dzieli rynek na różne segmenty konsumentów).

Dyskryminacja cenowa to powszechna i na ogół wydajna procedura. Co więcej, pozwala ona obniżać większość cen produktów.